Brüt maaş nedir?

Bir iş yerinde çoğu zaman çalışanların yöneticileriyle, muhasebe departmanıyla veya insan kaynaklarıyla maaşları konusunda tartıştığına şahit oluruz. Bunun birçok sebebi olabilir fakat en yaygın olanı, çalışanların brüt maaş kavramını tam olarak anlayamamasından veya bilmemesinden
dolayı yaşanan tartışmalardır. Bunun önüne geçebilmek için işçiler ve yöneticiler bu konuda daha iyi eğitilmelidir veya şirketler özel olarak bu konuda, çalışanlarını seminer vb. etkinliklerle bilgi sahibi yaparak herhangi yaşanabilecek olumsuz olayı önlemeye çalışabilir. Brüt maaş, bir çalışanın maaş bordrosunda gördüğü maaşıdır. Fakat bu miktar her ay farklı sebeplerden dolayı kesintiye uğrar. Bu sebeplerin başını devlete ödenen vergiler ve SGK ödemeleri çeker. Bir iş yerinde bir yönetici ve bir çalışan arasında eksik maaş konusunda yaşanan bir tartışmanın ana sebebi çalışanın brüt maaşına yapılan bu kesintilerdir. Brüt maaş aslında bir nevi çalışanın o ay kesintiler olmadan kazanması gereken paradır. Bu kesintiler yaşandıktan sonra geriye kalan maaş miktarına da net maaş denir.

Net maaş bir çalışanın o ay eline geçen toplam para miktarıdır. Maaş bordrosundaki kesintileri toplayıp brüt maaşımızdan çıkardığımızda bu sayıya ulaşırız. Çoğu iş yeri kadrosuna yeni bir çalışan katarken aslında onunla brüt maaşı üzerine tartışır. Tabii ki maaş konusunda yöneticiyle anlaşırken alacağınız maaşın brüt maaş değil de net maaş olması sizin için daha kolay ve kazançlıdır, ne yazık ki çok az iş yeri çalışanlarıyla maaşları üzerine konuşurken net maaş üzerine bir anlaşmaya varabilirler. Bunun ana sebepleri basitçe iş yerlerinin brüt maaşı tercih ediyor olması ve aynı zamanda devletimizin tarafından zorunlu hale getirilmiş bir vergi işlemidir. Brüt maaş konusu ne yazık ki sadece bunlarla sınırlı değildir. Türkiye’de vergiler değişebilmekte olup bu değişimler neredeyse her ay bir çalışanı etkileyebilir. Örneğin gelir vergisi arttığında alınan net maaş bu artış yüzünden brüt maaş miktarından daha fazla uzaklaşmaya başlar. Bunun yanı sıra bir çalışan yıl boyunca daha fazla çalışıp daha fazla kazanmaya çalışsa da brüt maaşındaki herhangi bir artış o sene içerisinde çeşitli sebeplerden dolayı ekişinden daha büyük kesintilere uğrar. Yani kısacası geliri arttıkça ödediği gelir vergisi de aynı zamanda artar ve bu brüt maaşa yansır. Fakat yıl bittiğinde bu vergiler sıfırlanır ve çalışan hak ettiği maaşa daha yakın bir miktar kazanır. Bu kargaşaların önüne geçebilecek başka bir çözüm yolu ise işe girerken maaşı net maaş olarak almak üzerine yöneticilerle anlaşmaktır. Fakat çoğu iş yeri brütü tercih ettiği için çalışanlar tarafından net maaş teklif edilmek nadir bir durumdur. Eğer durum böyle olmasaydı ve herkes brüt yerine net maaş kazansaydı aynı zamanda işçilerin bir yıl boyunca maaşlarındaki artış herhangi bir vergiye takılmadan doğrudan net maaş miktarına yansırdı. Personelinizin maaş hesabından SGK prim hesabına bütün mali işlemlerinizi tek tıkla, hızla ve kolaylıkla yapmak için Mikro’nun muhasebe ve ön muhasebe yazılımlarından faydalanabilirsiniz. Size ve işletmenize özel çözümlerimiz hakkında bilgi almak için hemen müşteri temsilcilerimizle iletişime geçin.

Mikro Yazılım web tabanlı ön muhasebe çözümü: MikroX İşletmenizin muhasebe ihtiyaçları için Mikro Yazılım’ın 30 yıllık deneyimiyle geliştirdiği web tabanlı yeni ön muhasebe çözümü MikroX ile hemen tanışın! MikroX ile yapabileceğiniz şeyler şunlardır:

  1. Fatura Oluşturma: Dilediğiniz şekilde tasarladığınız faturanızı oluşturup yazdırabilirsiniz.
  2. Hatırlatma Gönderme: Vadesi gelen faturalar için müşterilerinize hatırlatma
    gönderebilirsiniz.
  3. e-Dönüşüm Modülleri: E-Fatura başta olmak üzere e-Dönüşüm kapsamındaki işlemlerinizi
    yapabilirsiniz.
  4. Müşteri ve tedarikçi takibi yapabilirsiniz.
  5. Borç ve alacak takibi gerçekleştirebilirsiniz.
  6. Veri aktarımı yapabilirsiniz.
  7. Ekstre oluşturabilirsiniz.
  8. Gelir-gider takibi yapabilirsiniz.
  9. Nakit akışınızı takip edebilirsiniz.
  10. Kasa ve bankalarınızı tek bir platforma ekleyerek giriş-çıkış takibi yapabilirsiniz.
  11. Tahsilat ve ödemelerinizi takip edip kaydedebilirsiniz.
  12. Gider fişi, maaş ve vergi oluşturabilirsiniz.
  13. Kasa takibi, çalışan takibi, gider belgesi işlemleri, satış fiyatı tanımama, tahsilat raporları, gider raporları, belirlediğiniz işlemleri otomatik tekrarlama, fatura hatırlatma ve proforma fatura takibi gibi daha pek çok işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.