e-İmza Başvurusu Nasıl Yapılır?

20 Aralık 2021

Elektronik imza, nam-ı diğer e-imza nedir, ne işe yarar? e-İmza başvurusu nasıl yapılır? Peki e-İmza almak için hangi belgelere ihtiyacın var? e-İmza ile ilgili merak ettiğin tüm ayrıntılar bu yazıda.

Hepimizin bildiği gibi imzanın iş ve günlük yaşantımızda oldukça önemli bir yeri var. İmza sayesinde borç alır birçok yükümlülüğün altına gireriz, yine imza ile borç ve yükümlülükten kurtuluruz. Bunun yanında açıkladığımız düşünce ve beyanların bize ait olduğunu imzamızla başkalarına ispat edebiliriz. Peki, dijital çağda imzalarımızın nasıl şekillendiğini biliyor musun? e-İmzaya dair merak ettiklerin bu yazıda!

e-İmza (elektronik imza) nedir?

e-İmza (elektronik imza) ıslak imza ile aynı amaca hizmet eder. Farkı, fiziki ortamda değil elektronik ortamda oluşturulmasıdır.

e-İmza, ıslak imza gibi tek şekle sahip olmak yerine belirli karakterlerden, harflerden ya da sembollerden oluşan, başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan veri olarak tanımlanır. 

e-İmzanın tarihi

Günümüzdeki birçok faaliyet gibi ticari ve kamusal işlemler de büyük oranda elektronik ortama taşınmakt. Elektronik ortama geçişle birlikte söz konusu işlemlerin geçerliliği, bütünlüğü, erişilebilirliği ve inkar edilmezliğiyle ilgili sorunlar ortaya çıktı. e-İmza uygulaması bu sorunları çözebilmek ve elektronik ortamlardaki işlemlerin sürdürülebilirliğini sağlamak için hayata geçirildi. e-İmza ile ilgili mevzuat, 23 Temmuz 2004 tarihinde hazırlanıp 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu ile yürürlüğe girdi. Böylelikle elektronik işlemler güvence altına alındı.

e-İmza başvurusu nasıl yapılır?

Elektronik imza sahibi olabilmek için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun onayladığı platformlar üzerinden sunulan e-İmza hizmetinden yararlanabilirsin. Elektronik imza, kurumsal elektronik imza ve bireysel elektronik imza olmak üzere 2 farklı çeşide sahiptir. 

Bireysel e-imza başvurusu için gereken belgeler

  • Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu
  • TC kimlik numaranı içeren nüfus cüzdanı ya da sürücü belgesi gibi resmi olarak kullanabileceğin bir belgenin aslı

Kurumsal e-imza başvurusu için gereken belgeler

  • Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ile başvuru formu
  • İmza sirkülerinin bir fotokopisi
  • TC kimlik numaranı içeren nüfus cüzdanı ya da sürücü belgesi gibi resmi olarak kullanabileceğin bir belgenin aslı
  • Son altı ay içinde Ticaret Sicil Memurluğu’ndan aldığın bir faaliyet belgesinin aslı

6 adımda kolay e-İmza başvurusu

İşleri Bakanlığı’nın beyan ettiği üzere e-imza başvurusu aşamaları şu şekildedir:

  1. Öncelikle kurumsal e-posta hesabına gönderilen Kamu SM’den gelen “KamuSM Başvuru Parolası” konulu e-postayı açarak buradaki “Kullanıcı Girişi” linkine tıkla ve başvuru sayfasına git. 
  2. TC kimlik numaran ve başvuru formu erişim parolanla başvuru ekranına giriş yap. Yeni başvuru veya yenileme işlemlerinden yapmak istediğin formu seç
  3. Karşına çıkan NES Başvuru Formu’nu doğru ve eksiksiz şekilde doldur. 
  4. Ardından “Formu Onayla” seçeneğini tıkla. Formda belirttiğin telefon numarasına SMS onay kodunun gönderilmesi için “Gönder” butonuna tıklayarak onay ver. Gelen SMS onay kodunu ilgili kısma girip “Tamam” butonuna tıkla. (Eğer ilk kez başvuru yapıyorsan “Islak İmzalı Başvuru Arayüzü” seçeneğini; önceden aldığın bir e-imzaya yenileme başvurusunda bulunuyorsan “Elektronik İmzalı Başvuru Arayüzü” seçeneğini seçerek işleme devam et. 
  5. “Islak İmzalı Başvuru Arayüzü”nü seçtiysen oluşturulan formu “Başvuru Formunu Aç”ı tıklayarak aç. Bu dosyanın çıktısını alıp ıslak imzayla imzaladıktan sonra proje sorumlusuna teslim et. 
  6. “Elektronik İmzalı Başvuru Arayüzü”nü seçtiysen karşına çıkan uyarıdan “Always trust content from the publisher” seçeneğine tıklayıp “Yes” butonu ile onay ver. Daha sonra gelecek ekranda “İmzala” emrini ver. Açılan ekranda daha önce belirlediğin pin kodunu girerek “İmzala” seçeneğini tıkla. İmzalama işlemini başarıyla tamamlayıp başvuru işlemini sonlandırdığında karşına “Başvuru işlemi tamamlanmıştır” yazan bir bilgi ekranı gelecek.

e-İmza’yı kimler kullanabilir?

e-İmza (elektronik imza) ıslak imza ile aynı amaca hizmet ettiği için yasal olarak da aynı geçerliliğe sahiptir. Bu yüzden ıslak imza atabilecek hukuki ehliyete sahip olduğunda elektronik imza atma ve kullanma yeterliliğine de sahip oluyorsun. Firman adına atılacak e-imzalar ise firmanın seçeceği kişi tarafından atılabiliyor.

Mali mühür nedir, nasıl alınır?

İşiniz e-Ticaretle ilgiliyse MikroX’in e-ticaret entegrasyon sistemi ile muhasebe süreçlerinizi nasıl kolaylaştırabileceğinize göz atın!


Gelir ve giderlerini kolayca takip edip enerjini işine büyütmeye ayırmak istiyorsan MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilirsin.