Gelir belgesi nedir?

Gelir Belgesi, kişinin aylık kazancını gösteren bir belgedir. Gelir belgesinin diğer bir adı aile gelir belgesidir. Ayrıca maaş bordrosu (bordro hesaplama programı başlıklarına yönlendirme yapılabilir) da denir. Gelir belgesi genellikle kişiye özeldir ve üzerinde kişinin sahip olduğu gelirle ilgili ayrıntılar yazılıdır. Resmi bir geliri olan herkesin istedikleri zaman gelir belgesi talep etme hakları vardır. Çeşitli durumlarda kişilerden gelir belgesi getirmeleri istenebilir. Örneğin, bir kişi kredi çekmek istediğinde veya yeni kredi kartı başvurusu yaptığında banka ondan gelir belgesi ister. Gelir belgesi kişinin sahip olduğu gelir hakkında bilgiler içeren bir belge olduğu için, çalışmayan, bir kira veya vadeli hesap gibi bir kaynaktan resmi bir geliri olmayan kişiler gelir belgesi alamazlar. Geliri olmayan birinin borcunu ödeyemeyeceği mantığıyla, bankalar gelir belgesi olmayan kişilere kredi açmaz, kredi kartı çıkartmazlar.

Gelir belgesi nereden alınır?

  • Kişinin mevcut çalışma durumuna göre gelir belgesi alma yöntemi değişiklik göstermektedir.
  • Gelir belgesi alma yöntemleri şunlardır:
  • Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar, gelir belgelerini www.turkiye.gov.tr
  • sayfasından e-devlet sistemine bağlı e-bordro sisteminden kolayca edinebilirler. Bu
  • sistemde gelir belgeleri maaş bordrosu olarak adlandırılmıştır.
  • SGK çalışanları gelir belgelerini çalıştıkları kurumdan talep edebilirler.
  • Bağkur’a bağlı olan serbest meslek çalışanlarının gelirlerini gösteren vergi levhaları
  • onların gelir belgeleri niteliği taşır.
  • Emekliler de kamu çalışanları gibi e-devlet üzerinden maaş bordrolarını yani gelir
  • belgelerini edinebilirler.
  • E-devletten gelir belgesi almak

E-devletten gelir belgesi almak basit bir işlemdir. Bunun için izlenmesi gereken adımlar şunlardır:

  • E-Devlet Kapısı’na TC kimlik numarası ve şifre ile giriş yapılır. Eğer kişinin henüz e-
  • devlet şifresi yoksa, en yakın PTT şubesinden bizzat edinilebilir.
  • Giriş yapınca karşınıza çıkan seçeneklerden Kurumlar’a tıklanır.
  • “H” harfine tıklayarak, Hazine ve Maliye Bakanlığı seçilir.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı E-Bordro Hizmeti’ne girilir.
  • Açılan sayfadan yıl ve ay seçilerek maaş bordrosu çıkarttırılabilir.

Gelir Testi nedir, Gelir Belgesi ile farkları nelerdir?

Gelir Testi, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı olarak yapılan, Genel
Sağlık Sigortası kapsamında sağlık hizmetlerinden faydalanabilmek için yaptırılması gereken
testtir.

Gelir Testi nasıl yapılır?

Kişinin ikamet ettiği ilçenin kaymakamlığı bünyesindeki sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarına başvurularak yapılır. Gelir testi yaptırmak isteyen kişi bizzat başvurmalıdır. Gelir testi başvurusu sırasında yalnızca bir form doldurulması yeterlidir. Bu formun eksiksiz doldurulması önemlidir ve aile üyeleri gibi aynı hanede yaşayan diğer kişilerin TC kimlik
numaraları ve imzaları da gereklidir. Eğer hanede birden fazla aile oturuyorsa gelir testi her aile için ayrı ayrı yapılır. Form doldurulup, hanede yaşayan her kişinin TC kimlik fotokopileriyle beraber teslim edilir. Başvurunun yapılmasının ardından kişinin ve hane halkının geliri tespit edilir. Bu genellikle 1 ay kadar süren bir süreçtir. Bu süreçte yetkililer evi ziyarete gelebilir. Gelir testinin sonucu e-devlet sisteminin Gelir Testi Sonucu Sorgulama hizmetinden sorgulanabilir.

Gelir Testi değerlendirmesinde neler göz önüne alınır?

Gelir testinde göz önüne alınan etmenlerin bazıları şunlardır:

  • Hane halkının aylık geliri
  • Yaşanılan evin kira olup olmadığı
  • Sahip olunan motorlu taşıtlar
  • Sahip olunan gayrimenkuller, tarlalar, araziler
  • Sürekli alınan burs, kiraya verilmiş evlerden gelen gelirler gibi gelir kaynakları
  • Banka hesaplarındaki para
  • Faturalar, yol, yemek gibi düzenli masraflar
  • Anlaşılabileceği üzere, Gelir Testi ve Gelir Belgesi farklı sebeplerle kullanılan, birbirinden farklı şeylerdir.

Mikro Yazılım web tabanlı ön muhasebe çözümü: MikroX

Şirketinizin muhasebe ihtiyaçları için Mikro Yazılım’ın 30 yıllık deneyimiyle geliştirdiği web tabanlı yeni ön muhasebe çözümü MikroX ile hemen tanışın! MikroX ile yapabileceğiniz şeyler şunlardır:

  • Fatura Oluşturma: Dilediğiniz şekilde tasarladığınız faturanızı oluşturup yazdırabilirsiniz.
  • Hatırlatma Gönderme: Vadesi gelen faturalar için müşterilerinize hatırlatma gönderebilirsiniz.
  • e-Dönüşüm Modülleri: E-Fatura başta olmak üzere e-Dönüşüm kapsamındaki işlemlerinizi yapabilirsiniz.
  • Müşteri ve tedarikçi takibi yapabilirsiniz.
  • Borç ve alacak takibi gerçekleştirebilirsiniz.
  • Veri aktarımı yapabilirsiniz.
  • Ekstre oluşturabilirsiniz.
  • Gelir-gider takibi yapabilirsiniz.
  • Nakit akışınızı takip edebilirsiniz.
  • Kasa ve bankalarınızı tek bir platforma ekleyerek giriş-çıkış takibi yapabilirsiniz.
  • Tahsilat ve ödemelerinizi takip edip kaydedebilirsiniz.
  • Gider fişi, maaş ve vergi oluşturabilirsiniz.
  • Kasa takibi, çalışan takibi, gider belgesi işlemleri, satış fiyatı tanımama, tahsilat raporları, gider raporları, belirlediğiniz işlemleri otomatik tekrarlama, fatura hatırlatma ve proforma fatura takibi gibi daha pek çok işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.