İnternet üzerinden şahıs şirketi nasıl kurulur?

13 Ağustos 2021

Şirket kurmanın sıkıcı bir prosedürden ibaret olduğu düşünülür. Hatta pek çok kişinin yalnızca bu prosedürlerden dolayı işlemlerini ertelediğini duyarız. Eğer bu süreçten gözü korkanlardan biriysen sana bir müjdemiz var. Artık oturduğun yerden, yani odanda, bilgisayar başında kolayca şahıs şirketi kurabilirsin. 2019 yılında gelen düzenleme ile şahıs şirketleri e-devlet üzerinden kurulabilir hale geldi!

Hangi şirket türü bana uygun?

İnternet üzerinden şahıs şirketi kurmak artık çok kolay

Teknoloji, son yıllarda hayatımızın her alanına, en önemlisi de ceplerimize kadar geldi. Bize sınırsız bir dünya sunan internet ve mobil aygıtlar, elektronik işlemlerin de yaygınlaşmasını sağladı. İnternet, diğer birçok işlemde olduğu gibi şirketlerin, özellikle de şahıs şirketlerinin kurulmasını kolaylaştırdı. Artık vergi dairesine gitmeden, evinden, cep telefonun ya da bilgisayarının yardımıyla, yalnızca birkaç tıkla şahıs şirketi kurabilirsin. 

Şahıs şirketi nedir, nasıl kurulur?

Şahıs şirketi kurma maliyetleri

Yeni düzenlemeden önce şahıs şirketi kurmak için bir mali müşavir ya da muhasebeci ile anlaşman ve işlemleri kendi adına onlara yaptırman gerekiyordu. Ancak 2019 yılı itibarıyla artık şahıs şirketini herhangi birine ihtiyaç duymadan internetten tek başına kurabilirsin. Online şahıs şirketi kurmak için bilmen gerekenlere birlikte bakalım.

Şahıs şirketi kurma adımları

Şahıs şirketini internet üzerinden kendi başına kurabilmek için iki ayrı işlem yapmalısın:

  1. Kimlik bilgilerinizle interaktif vergi dairesine kayıt olman
  2. e-Devlet şifren ile sisteme giriş yapman

Peki sonrasında ne yapmalısın? İşte şahıs şirketini kurmak için takip etmen gereken adımlar:

  • Önce İnteraktif Vergi Dairesi’ne giriş yapmalısın. (GİB İnternet Vergi Dairesi (İVD) sistemi nasıl kullanılır?)
  • İnteraktif Vergi Dairesi’ne girdiğinde “İşlemler → Sicil Bildirimleri → İşe Başlama Bildirimi” seçeneklerini sırayla seçmeli ve bilgilerinizi gireceğiniz diğer sayfaya geçmelisiniz.
  • Karşına gelen sayfada senden istenen bilgileri girmelisin. İlk boşluğa iş yeri adresini, diğer boşluklara da kayıtlı olacağın vergi daireni girmeli ve hizmet vereceğin faaliyet kodunu seçmelisin. Eğer herhangi bir fiziksel şirketin yoksa adres yerine ev adresini veya kiraladığın sanal ofisin adresini yazabilirsin Bu bilgileri doğru ve eksiksiz biçimde girdiğinden eminsen “ileri” tuşuna tıkla.
  • Karşına çıkacak adımda şirketinin özellikleriyle alakalı birkaç soruya cevap vermelisin. Bu sorular, iş yerinin sana ait olup olmadığı, işçi çalıştırıp çalıştırmayacağın hakkındaki sorular. Üçüncü olarak stopaja tabi ödemelerinin olup olmadığına dair bir soru ile karşılaşacaksın. Bu soruda da  üç aylık dönemi seçip hepsini bitirip “ileri” butonuna tıklayabilirsin.
  • Adından gelecek adımda bir mali müşavir ya da muhasebeciden yardım alman gerekebilir. Ancak endişelenme, bu seçeneği de hızlıca geçebilirsin. Bu adımda tam olarak vergilendirme usulünü seçmelisin. Seçeneklerin arasında sabit ya da gerçek usul olacak. Size uygun olanı işaretledikten sonra yeniden “ileri” tuşuna tıklayabilirsin.
  • Bu adımda işe başlama tarihini belirtmelisin. Eğer işe başlama tarihin geçmişte bir tarihse bu tarihin bir aydan daha geride bir tarih olamaması gerekiyor. Kanunen işe başlama bildirimi işe başlama tarihinden itibaren 10 gün içerisinde yapılmalıdır. Eğer belirtilen süreden sonra yapılırsa Vergi Usul Kanunu’na göre adına usulsüzlük cezası kesilebilir. Bütün bu uyarı ve kurallara uyarak tarihi de girdikten sonra “ileri” butonuna basabilirsin.
  • Çıkan yeni sayfada iletişim bilgilerini girmelisin Tüm bilgilerini eksiksiz biçimde girip kaydettikten sonra İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden “../../…. tarihinde … Müdürlüğün’den yoklamaya gelinecektir.” şeklinde bir mesaj veya e-mail alacaksın. Bu mesaj, sunucu yoğunluğuna bağlı olarak 2-3 gün içinde veya hemen gelebilir. Bu mesajın ve denetimin amacı, belirtilen yer ve tarihlerde gerçekten bir şirket kurulup kurulmadığını anlamaktır.

    Bu denetimde bir Vergi Dairesi görevlisi veya belirlenen bir denetçi iş yeri adresi olarak yazdığın yere gelir ve gerekli kontrol işlemlerini gerçekleştirir. Belirtilen tarihlerde iş yerinde olman gerekir. Denetim ve gerekli kontroller bitince senden bir form doldurman ve onu imzalaman istenir.

Şahıs şirketi ile limited şirket arasındaki farklar

Şirket kurulduktan sonra…

Bu son kontrollerin ardından şirketinin kuruluş işlemini başarıyla tamamlamış oluyorsun. Her şirkette olduğu gibi internet üzerinden kurduğun şahıs şirketinin de bir vergi levhası olacak. Bu levhayı İnteraktif Vergi Dairesi sistemi üzerinden indirebilirsin.

Artık bir şirket sahibi olarak işletmenin diğer işlemleri için mali müşavir veya muhasebeci ile anlaşma yapman gerekiyor. Bu işlemlerden biri de beyannameler ve beyannamelerini kendi başına vermen maalesef kanunen mümkün değil. Bu yüzden bir mali müşavir veya muhasebeci ile iletişime geçmen şart.

Şirket kurma maliyetleri

Şirketinin kuruluşunu tamamladıktan sonra ticari faaliyete başlayabilmek için tek seferlik giderlerin aşağı yukarı şu şekilde olacak:

  • Yazar kasa: 1000-1500 TL
  • Kaşe: 20 TL
  • Yapacağın iş koluna göre Ticaret Odası’na kaydolman gerekiyorsa 1000-1500 TL gibi bir kayıt maliyeti oluşabilir. 
  • Fatura, tahsilat makbuzu ve gider pusulası maliyeti ise 250-300 TL arasındadır.

Şahıs şirketi sahibi olarak karşılaşacağın vergi kalemleri

Cesur girişiminden dolayı seni tebrik eder, işlerinde kolaylıklar ve bol kazanç dileriz!


Gelir ve giderlerini kolayca takip edip enerjini işine büyütmeye ayırmak istiyorsan MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilirsin.