Küçük işletmeler için nakit akışı rehberi I

Kârlılıkla birlikte bir işletmenin geleceği için en önemli konulardan biri de nakit akışıdır. Peki nakit akışı nedir? Neden önemlidir? Ve işletmenin lehine olacak şekilde nasıl yönetilir?

Eğer bir küçük işletmen veya şirket kurma fikrin varsa, girişiminin sağlığı paranın hareket etme biçimiyle doğrudan ilgilidir. Nakit giriş ve çıkışı işlemlerinin nasıl gerçekleştiğini anlarsan işini stratejik olarak büyütme gücünü de elde edersin. Nakit akışın bir kez durursa bu bütün işlerini kötü yönde etkileyebilir.

Nakit akışı birçok küçük işletme sahibini zorlayan karmaşık bir kavramdır.  Bu konuda sıkça yapılan hataların yapmaman ve para akışı kontrolünü sağlamayı öğrenmen için sana bu 3 bölümlük rehberi hazırladık.

Rehberin ilk bölümünde nakit akışının ne olduğunu, işletmen için ne ifade ettiğini, alacak ve borçlu hesaplarını, kâr ve nakit akışı kavramları arasındaki farkları işleyeceğiz.

Nakit akışı nedir?

Nakit akışı yönetimi bir girişimci olarak senin en önemli görevlerinden biri. Bu nedenle bu kavramın ne olduğunu ve işletmeni nasıl etkilediğini anlaman da çok önemli. Nakit akışını, işletmene girip çıkan paranın hareketleri olarak tanımlayabiliriz. Nakit akışın banka hesabındaki tüm işlemleri temsil eder. Banka hesabında gider faturalarının tutarından daha fazla para varsa nakit akışın da pozitiftir. Ancak işletmenden akan para yani giderlerin, işletmene gelen parayı yani gelirlerini aşarsa işletmenin nakit akışında sorun var demektir. Şirket giderlerini azaltma opsiyonunu gözden geçirmen gerekebilir. Borç takiplerini veresiye takip programı ile yapabilir, ayrıca bu programları ön muhasebe programı olarak da kullanabilirsin.

Alacak ve borçlu hesaplar

Alacak hesaplar pozitif banka bakiyesi gibi varlıklarını temsil ederken ve borçlu hesaplar yapman gereken ödemeleri yani borçlarını temsil eder.  Bu iki kavramı karıştırırsan muhasebe hesapların da karışabilir.

  • Borçlu hesap: Borçlu hesap işletmenden çıkan parayı takip eden pasif hesaptır. Karşı tarafa borçlu olduğun paradır. Çalışan bordrosu veya banka kredileri bu gidere örnek olarak verilebilir.
  • Alacak hesap: İşletmene akan parayı takip eden aktif hesaptır. Hizmet ya da ürün karşılığında müşterilerinden aldığın paradır. İşletmenin kârlılığını hesaplarken alacak hesaptan faydalanırsın.

İşletmenizin kârlılığının belirlenmesi

İşletmenin kârını, alacaklar dahil olmak üzere aktiflerdeki tüm varlıklarının toplamından, pasif borçlar dahil tüm giderlerinin toplamını çıkararak bulabilirsin. Sonuç pozitifse işletmen kârda demektir. Eğer negatifse, kârlılığı artırmanın yollarına bakmalısın. Unutmamalısın, pozitif nakit akışı her zaman kâra eşit değildir.

Kar ve nakit akışı arasındaki fark nedir?

Nakit akışı yalnızca banka hesabındaki bakiyeni temsil ettiğinden işletmenin bir kâr elde etmesi ya da sıfırda olması mümkündür. Örneğin sattığın her üründen %30 kâr sağlıyor olabilirsin. Ama gelirinden fazla para harcıyorsan nakit akışın negatiftir. İşletmen ayda 20.000 TL kâr ediyor olabilir. Ancak paranın geri kalanı alacak hesabında beklediğinden yalnızca 8.000 TL’yi görüyor olabilirsin. İşte bu yüzden kâr nakit akışı kavramları aynı anlamda kullanılamaz.

Rehberin ikinci bölümü olan Nakit akışı rehberi 2 yazısında nakit akışının yeni girişimciler için önemini, nakit akışının sezonluk işlerdeki yerini, nakit akışı tablosunu, sezon dışı harcamaları nasıl tahmin edebileceğini ve ne yönde plan yapabileceğini anlatacağız.


Gelir ve giderlerini kolayca takip edip enerjini işine büyütmeye ayırmak istiyorsan MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilirsin.